Rybí tuk má ve Skandinávii už 150 let starou tradici. V 90. letech ho majitel NaturaMedu začal dovážet i do Čech a na Slovensko. Pak se strhla lavina jménem omega-3 nenasycené mastné kyseliny, která firmu dovedla k pozici jedničky na trhu. Jak správně vybrat kvalitní rybí olej a nejen to ví marketingový ředitel NaturaMedu Pavel Tácha.
Když jsem v roce 1999 poprvé navštívil Českou republiku, hned jsem se do ní zamiloval. Atmosféra, kultura a pohostinnost českých lidí, vše bylo úžasné. Všiml jsem si ale, že Češi příliš nejedí ryby. To je oproti Norsku velký rozdíl.
To jsou slova Knuta-Erika Karlsena a úplný počátek společnosti NaturaMed.
Současný ředitel marketingu Pavel Tácha pracuje v NaturaMedu 13 let a podělí se s vámi mimo jiné o to, jak vybrat nejlepší rybí tuk.
Jak to vypadalo v NaturaMedu v roce 2011, když jsi tu byl nový? A v čem byla největší změna oproti dnešku?
Ten rozdíl je obrovský a týká se asi všech oblastí společnosti. V roce 2011 jsem byl jediným zaměstnancem a v současné době je nás už 36. Navíc dalších přibližně 150 lidí pracuje na plný úvazek pro NaturaMed u našich dodavatelů.
Co se týká produktové nabídky, tak když jsem začínal, prodávali jsme pouhé dva produkty. V současné době jich máme 19, což se také výrazně promítlo do množství našich zákazníků z tehdejších přibližně 250 000 na dnešních téměř 3 000 000.
NaturaMed začal do Čech a na Slovensko dovážet rybí tuk, což byla tehdy celkem novinka. Měli o něj zákazníci zájem? Znali už jeho benefity pro zdraví?
Zájem byl hned od začátku obrovský a předčil veškerá očekávání. Pamatuji si, že během dvou týdnů nám přišlo přes 60 000 objednávek a my jsme téměř nestíhali vše zpracovávat a zboží odesílat.
Při vstupu na trh jsem vnímal několik výhod. Za prvé to byla obecná znalost zdravotních benefitů rybího tuku, která hodně vyplývala z historie v ČR – rybí olej na lžičku tu znal snad každý. Další výhodou byla skutečnost, že nabídka omega-3 produktů nebyla velká a my jsme do ní navíc vstoupili s doplňkem vyráběným v Norsku. A co je důležité – veřejnost měla povědomí i o tom, že má rybí olej účinky na imunitu, neboť obsahuje vitamín D.
Většina zákazníků tedy vnímala, že omega-3 jsou zdraví prospěšné a věděla, kdy užívat omega-3 – spojovala si je zejména se zdravím srdce. V současné době už jsou také známé účinky na mozek, oči nebo hladinu cholesterolu.
Jak to vlastně celé probíhá? Co všechno se musí stát, než se z lososa v Norsku stane doplněk stravy, který si u nás můžeme koupit?
Když jsme v roce 2017 hledali nového dodavatele surovin pro náš hlavní doplněk OmegaMarine Premium, byl jsem navštívit několik výrobců v Norsku a na vlastní oči jsem měl možnost poznat, jaké jsou standardy pro chov a následné zpracování lososů. Musím říct, že jsem byl ohromen a konkrétně společnost Nordlaks, která nám dodává lososový olej, na mě udělala obrovský dojem.
Nordlaks je rodinná společnost, která se věnuje chovu a zpracování lososů od roku 1989 a klade obrovský důraz na kvalitu svých produktů, ale také na sociální a ekologickou zodpovědnost. Kvalita omega-3 nenasycených mastných kyselin je hodně odvislá od jejich čerstvosti a Nordlaks se může pochlubit tím, že má nejrychlejší proces zpracování lososího masa na olej na světě. Celý proces totiž netrvá více než 75 minut. Ryby jsou vyloveny a dopraveny do blízkého závodu, kde jsou ihned zpracovány. Do 75 minut jsem už v ruce držel lahvičku s olejem, který byl určen pro lidskou spotřebu.
Takto zpracovaný olej je následně dodáván výrobci finálních produktů, v našem případě norské společnosti Pharmatech. Ta olej smíchá s dalšími složkami, výslednou směsí naplní želatinové kapsle a zabalí je. Pak je finální produkt dopraven do Českých Budějovic a odtud už chodí přímo zákazníkům.
To jsme si hezky shrnuli proces výroby produktu. Je ale jasné, že vedle toho se musí neustále kontrolovat kvalita, komunikovat s úřady, soustředit se na výzkum a nové vědecké poznatky.
Kontrola kvality je samozřejmě důležitá a obzvláště u produktů s kvalitním rybím olejem, který může být náchylnější na externí vlivy (světlo, teplota). Je také naprosto zásadní kontrolovat kvalitu několikrát v průběhu celého procesu, aby byla jistota, že finální produkt je perfektní.
Vícenásobná kontrola kvality tedy probíhá jak u dodavatele samotného rybího oleje, tak i u zpracovatele. Naše vlastní kontrola v České republice je pak založena na testování obsahu účinných látek v každé dodané šarži v nezávislých laboratořích v Olomouci. Dále jsme členem mezinárodní asociace GOED, která pravidelně provádí namátkové rozbory zaměřené zejména na oxidaci rybího oleje.
Zajímavý je také projekt norské společnosti Orivo, která vyvinula metodu testování obsahu lososového oleje a jeho norského původu. Tyto testy zajistí, že není použit například olej z levnějších lososů z jiných částí světa. Orivo si od nás nechá zasílat vzorky všech šarží OmegaMarine Premium a dělá také tzv. mystery shopping. Náhodně vybrané šarže pak testuje a každý rok dostáváme osvědčení o tom, že produkty dosahují kvality, kterou požadujeme a deklarujeme.
Co je pro zákazníka důležitější? Kvalita nebo cena? Dá se říct, že jsme stále chytřejší a doplňky stravy si vybíráme s větší pečlivostí?
Je to kombinace obojího a naším úkolem je najít co možná nejlepší poměr mezi kvalitou a cenou. Už při vstupu na trh bylo naším cílem zpřístupnit kvalitní omega-3 produkt široké veřejnosti, ale také jsme věděli, že nikdy nebudeme patřit mezi nejlevnější, protože z řady kvalitativních požadavků nehodláme slevit.
Trh s doplňky stravy prošel velikou obměnou a i chování zákazníků je jiné. Vždy jsem se zajímal o zpětnou vazbu a mohu říci, že pestrost dotazů k produktům je v současné době nesrovnatelná s tím, na co se běžně lidé ptali před 10 lety. Takže ano, lidé jsou stále vzdělanější a opravdu se nás každý den ptají, jaké má rybí olej účinky.
Na trhu je obrovské množství výrobků s omega-3. Existuje nějaký návod, podle čeho vybírat? Co mi napoví, že jdu správným směrem, nebo mě má naopak varovat, že tento produkt nebude dobrý?
Žádný univerzální návod pravděpodobně neexistuje, ale přece jen je pár obecných rad, které je dobré dodržet. A také bychom měli vědět, kdy užívat omega-3 – tedy ve chvíli, kdy chceme podpořit zdraví srdce a mozku, nebo pomoci imunitě (rybí olej obsahuje vitamín D).
- Číst složení – kolik účinné látky je v jedné kapsli a zda se to blíží k doporučené denní dávce,
- původ surovin, tedy nejen u výrobce produktu, ale i původ suroviny,
- certifikáty a testování od nezávislých institucí.
A určitě bych nepodceňoval ochotu výrobce odpovídat na případné dotazy k produktu. Pokud chcete najít doplněk stravy, který bude obsahovat maximum účinné látky a bude za slušnou cenu, je třeba číst složení a počítat. Stává se, že v jedné kapsli od různých výrobců můžeme naleznout např. 300mg omega-3 nenasycených mastných kyselin, nebo také jen 100mg. Vždy je dobré vypočítat si cenu za kapsli, případně denní dávku.
Dá se vůbec ještě něco zlepšovat? Budeme za pár let vědět o omega-3 něco víc, než známe dnes?
Věda a výzkum jdou neustále vpřed a ani oblast doplňků stravy nebo chov lososů není výjimkou. V oblasti surovin je samozřejmě téma udržitelnosti a šetrnosti k životnímu prostředí.
V oblasti samotných produktů je to pak hledání nových forem (želatinové bonbony například) a zpracování surovin tak, aby bylo možné dostat jejich vysokou koncentraci do co nejmenší a dobře stravitelné kapsle.
Omega-3 rybí olej je pravděpodobně nejlépe zdokumentovanou složkou na světě, ale i tady dochází k novým objevům a zjištěním. Teprve v posledních letech je popisována důležitost omega-3 kyseliny DPA, která byla, oproti známějším EPA a DHA, dlouho opomíjena. Právě i na základě těchto posledních výzkumů jsme zvýšili obsah lososového oleje v OmegaMarine Premium, který obsahuje právě tuto důležitou kyselinu.
Ohledně samotné konzumace ryb je to třeba potencionální obsah těžkých kovů. Budoucnost proto vidím i v edukaci zákazníků. O tom, jak je to se škodlivostí ryb jsme psali v článku na našem blogu a v rámci firmy plánujeme ještě více vysvětlovat, že ryby jsou opravdu zdravé a není důvod se rybího tuku bát.
Zeptala jsem se Pavla i na pár zajímavostí, které by měly zaznít:
- NaturaMed prodal od svého založení už více než 7 000 000 balení rybího tuku, což je více než 1,2 miliardy kapslí.
- Momentálně pracujeme na několika nových produktech, mezi které patří doplněk na podporu zdraví jater, prémiový produkt proti příznakům stárnutí a doplněk pro boj s příznaky menopauzy.
- Kromě vlajkového produktu OmegaMarine premium máme v portfoliu ještě 18 dalších doplňků stravy.
- Historicky se největší zájem strhl o omega-3 nenasycené mastné kyseliny v začátcích společnosti. Podobným zájmem nás ale mile překvapil i nedávno představený Movisan Kolagen II na podporu kloubů. Unikátní forma nativního kolagenu a pohodlné užívání 1 kapsle denně znamenalo desítky tisíc prodaných balení hned v prvních měsících od startu prodeje.
- S kolegy z Norska jsme v kontaktu každý den, aby byly naše produkty maximálně autentické. Protože chceme zákazníkům přiblížit i norskou kulturu, pravidelně přispívá do našeho blogu i Nina Wichman.
Vaše komentáře
Omega 3,užívám už několik let,posílají mi už automaticky hned na začátku roku.A jsem moc spokojená.
Přidat komentář